Koplampreiniger Metzger

Tijdens het rijden is niets vervelender dan op een gegeven moment geen zicht meer hebben. Dat kan op vele manieren gebeuren en het kan vele oorzaken hebben. Zeker wanneer het donker is, is het lastig om een goed zicht te houden op de weg, maar voor de veiligheid is dit minstens noodzakelijk. Gebrekkig zicht kan te maken hebben met vuil op de voorruit aan de binnenkant of de buitenkant, maar kan ook duiden op een probleem met de verlichting. Wanneer de lampen echter prima werken en goed afgesteld staan, dan nog kan het een probleem worden wanneer er teveel vuil op de koplampen is gekomen tijdens het rijden, bijvoorbeeld door stof van de auto’s die voor u rijden. Daar is tegenwoordig een goede oplossing voor, koplampreiniging zorgt ervoor dat wanneer u uw ruiten besproeit tijdens het rijden, ook de koplampen een krachtige straal van de vloeistof te verwerken krijgen. In het geval van stof of klein vuil zal u direct het verschil merken en het lichtbeeld zal ervoor zorgen dat u een veel beter zicht op de weg heeft.

Deze pompen zijn te verkrijgen in vele soorten en maten, maar wanneer het op de auto aankomt en u hier regelmatig mee rijdt, dan kan het slim zijn om te investeren in een goed merk. Het is slechts een paar euro duurder, maar voor die paar euro heeft u wel de garantie dat alles ook echt werkt wanneer u het nodig heeft. Zo is het rijden in het donker ineens een stuk minder gevaarlijk met een koplampreiniging van Metzger bijvoorbeeld. Let u er wel goed op dat u op de afmetingen let, niet alle pompen zijn zonder meer geschikt voor elk model auto.

Bosch brandstofvoorraad sensor

Om optimaal gebruik te kunnen maken van een auto, maken we gebruik van een dashboard waar alle meldingen op weergegeven worden. Storingen, tekorten aan olie maar ook de snelheid, het aantal toeren dat gereden wordt en uiteraard de temperatuur van de koelvloeistof zodat een probleem snel waargenomen kan worden. Een ander gegeven dat afgelezen kan worden op het dashboard is het niveau van de brandstof, hoeveel benzine of diesel er nog in de tank zit. Een belangrijk gegeven, want het geeft immers aan wanneer er getankt moet worden.

Deze gegevens worden verstrekt door de brandstofvoorraad sensor die in de tank zelf zit. Deze stuurt een signaal naar de indicator en dat is wat er gezien wordt op het dashboard. Wanneer deze sensor niet meer werkt, zal de meter op het dashboard op één stand blijven staan of helemaal niet meer omhoog komen, waarmee het direct een raadsel is hoeveel brandstof er nog is. Het lampje dat de tank leeg is zal ook niet meer gaan branden, deze werkt namelijk aan de hand van dezelfde sensor en krijgt dus geen informatie meer. Een nieuwe brandstofvoorraad sensor aanschaffen is aan te raden in deze gevallen, stil komen te staan met een lege tank is onhandig en in veel landen zelfs strafbaar. De Bosch brandstofvoorraad sensor zou in dit geval een goede keuze zijn. Bosch streeft altijd naar ontwikkeling en innovatie en is een vooraanstaande producent van auto-onderdelen waarbij de nadruk meestal ligt op de kwaliteit. Met de Bosch brandstofvoorraad sensor kan het systeem ook uit worden gebreid, zodat er een schatting gedaan kan worden over het aantal te rijden kilometers en het verbruik van de auto zelf op bepaalde momenten. Gegevens die handig kunnen zijn om andere problemen tijdig op te kunnen sporen en aan te pakken.

autoruit vervangen

Tips voor het vinden van de juiste autoruit specialist

Is er onlangs een opspattend steentje op de auto terecht gekomen en moet je autoruit gerepareerd worden? Dan moet je zo snel mogelijk naar een specialist om de autoruitschade te laten repareren. In dit artikel gaan we dieper in op het vinden van de juiste autoruitspecialist.

Vraag het na bij je verzekering

Beschik je over een Allrisk of volledig casco verzekering dan zal je waarschijnlijk doorverwezen worden naar de juiste specialist. De meeste verzekeringen hebben vaste partners in de regio waarbij de ruit gemaakt of vervangen dient te worden. Het wil niet zeggen dat je dan niet naar een andere specialist kan gaan. Het verschil is alleen dat je dan vaak wel je eigen risico moet betalen. Als je naar een van de partners van de verzekering gaat zal de specialist het eigen risico voorschieten en hoef je deze dus niet zelf te betalen.

Reparaties op locatie

Is de ruit er zo erg aan toe dat je er absoluut niet meer mee kan rijden? Dan is het ook belangrijk om naar een specialist als AutoglasBrabant te gaan die ook locatie reparaties of ruiten kan vervangen. Daarnaast kan het natuurlijk ook altijd voorkomen dat je door de schade niet naar de locatie kan rijden, ook dan is het fijn dat de specialist gewoon op locatie de werkzaamheden kan uitvoeren. Mocht je wel de auto nog kunnen wegbrengen krijg in je veel gevallen wel een vervangende auto. Sommige reparaties kunnen nu eenmaal een tijdje duren, waardoor het niet altijd even gemakkelijk is om hierop te wachten.

Direct naar de specialist?

Mocht je niet over een verzekering beschikken dit alle kosten zal dekken, dan kun je zelf op zoek naar specialist in de buurt. Hierbij kun je dan zelf navraag voor de prijs voor het vervangen van de autoruit. De specialist zal dan vervolgens met een zo scherp mogelijk prijs komen.

Tweedehandse auto kopen

Aandachtspunten: tweedehands (import)auto kopen

Als je een tweedehands auto wilt gaan kopen, wil je niet voor verassingen komen te staan. Je wilt risico’s op onvoorziene kosten uitsluiten of inzichtelijk maken, zodat je weet welk onderhoud er aan zit te komen. Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands auto?

Bekijk de RDW gegevens

Controleer of een auto geïmporteerd is. Je kan dit eenvoudig controleren door vooraf het kenteken te lezen vanaf de advertentie. Als deze er niet bij staat, vraag je dit op bij de betreffende verkopende garage of particulier. Voer het kenteken in op ovi.rdw.nl en bekijk vervolgens ‘datum eerste afgifte Nederland’. Als deze datum overeenkomt met het bouwjaar en ‘datum eerste toelating’ is het geen import. In het algemeen zijn geïmporteerde auto’s goedkoper om in te kopen. Vooral bij oude auto’s (vanaf 10 jaar oud) zal je goed de auto moeten controleren op gebreken. Financieel is het voor de importeur aantrekkelijk om alleen relatief jonge auto’s te importeren. Een oude auto, kan statistisch gezien duiden op een auto met (in het verleden) veel schade. In beide gevallen kan je een gedetailleerd rapport aanvragen bij de RDW, of een andere partij. Hiervoor betaal je een klein bedrag en heb je meer inzicht in de historie van de auto. Denk hierbij aan de vorige eigenaren en geregistreerde schadegevallen. Een import auto hoeft lang niet altijd een slechte indicatie te zijn. Vooral als je een klassieke Jaguar auto wilt kopen, is de kans groot dat het gaat om een import auto. Zolang de auto te koop staat bij een erkende vakgarage hoeft je hierover geen zorgen te maken. Uiteraard blijft het verstandig een rapport aan te vragen bij de RDW om risico’s uit te sluiten.

Controleer de onderhoudshistorie

Het is aannemelijk dat de onderhoudshistorie aanwezig is indien het gaat om een een jong gebruikte auto met één eigenaar. Is de auto ouder en zijn er meer eigenaren geweest? Dan is de kans groot dat de onderhoudshistorie incompleet en onduidelijk is. In het algemeen zal het onderhoud ook wat nalatig zijn geweest. Dit zijn risicofactoren, die terug te zien in de prijs. Voor een auto van duizend Euro, kan je weinig verwachten. Maar een auto met een vraagprijs van 6000 Euro van bijvoorbeeld drie jaar oud mag je zeker een degelijke auto verwachten. Hou er rekening met dat het grote onderhoud begint bij een kilometerstand van circa 60.000 kilometer of een leeftijd van vijf jaar. Controleer bij de fabrikant van de auto wat het onderhoudsinterval moet zijn. Controleer vervolgens wat het onderhoud is geweest aan de auto die jij wilt kopen. Bekijk vervolgens de geldigheid van de APK – een nieuwe APK wilt niet zeggen dat de auto goed is. Bekijk het onderhoudsverleden daarom zorgvuldig en vraag eventueel de ANWB of een merkdealer om een aankoopkeuring.

Proefrit

Als je de eerste stappen doorlopen hebt kan je een proefrit maken. Trek hiervoor een half uur uit en test de remmen (met het eventuele ABS systeem). Gebruik alle versnellingen en rij op de snel en bochtige binnenwegen. Controleer de temperatuurmeter van de olie en het koelwater. Test vervolgens alle mechanische delen, zoals elektrische ramen en ruitenwissers. Andere zaken zoals bijvoorbeeld roest en het uitlezen van de boardcomputer kan je laten doen tijdens de aankoopkeuring.

Dit artikel is mogelijk gemaakt door Mijn Auto Importeur, specialist in het importeren van tweedehandse automobielen.

This entry was posted in auto by .