Rijlessen in een elektrische auto?

Onlangs werd bekend dat ook bij ANWB rijscholen gebruik gemaakt gaat worden van een elektrische auto. Vorig jaar was een autorijschool uit Harderwijk de eerste die hier mee begon. Nu er in de toekomst waarschijnlijk op grote schaal elektrisch gereden gaat worden onstaan er toch veel vragen of dit wel zo genoodzaakt is. Jongeren kunnen als eerste auto toch vanwege de hoge prijs nog geen elektrische wagen aanschaffen bijvoorbeeld. De voor- en nadelen op een rij.

Rijscholen met toekomstperspectief

Zoals gezegd zijn er nu nog maar weinig rijscholen die gebruik maken van deze nieuwe auto’s. Maar met het oog op de toekomst zullen het er wel steeds meer gaan worden. En het is dan zeker niet onverstandig om de cursisten alvast te laten wennen aan de elektrische auto’s. En het geldt natuurlijk niet alleen voor de leerlingen. Ook de rijschool zelf heeft hier profijt van en kunnen hier aan wennen. Wat de dure aanschafprijs van een elektrische auto betreft zijn de meningen verdeeld. Er wordt gekeken naar de komst van de mobiele telefoon. Deze waren in het begin ook extreem duur in prijs, maar zijn tegenwoordig voor een schijntje te krijgen.

Een automaatrijbewijs?

Nadat je rijlessen hebt gevolgd in een elektrische auto en geslaagd bent krijg je een automaat rijbewijs en mag je dus niet rijden in een schakelauto. En de maximale snelheid die je tot nu toe kan halen in deze nieuwe auto’s blijft vaak nog steken rond de 160. (harder dan 130 mag er niet gereden worden in Nederland, dus dit moet geen probleem zijn.) Over de accu’s wordt ook nog veel getwijfeld, deze zouden geen lange levensduur hebben. Daarentegen wordt er door de leveranciers wel jaren garantie gegeven en wordt de kwaliteit vanzelfsprekend steeds beter.

Mensen die al rijden in zulke auto’s zijn tenslotte bijna allemaal zeer lovend over deze nieuwe vorm van rijden. De nabije toekomst zal uit moeten wijzen hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Wie weet rijdt over enkele jaren al de helft van de rijscholen met een elektrische auto.

Koplampreiniger Metzger

Tijdens het rijden is niets vervelender dan op een gegeven moment geen zicht meer hebben. Dat kan op vele manieren gebeuren en het kan vele oorzaken hebben. Zeker wanneer het donker is, is het lastig om een goed zicht te houden op de weg, maar voor de veiligheid is dit minstens noodzakelijk. Gebrekkig zicht kan te maken hebben met vuil op de voorruit aan de binnenkant of de buitenkant, maar kan ook duiden op een probleem met de verlichting. Wanneer de lampen echter prima werken en goed afgesteld staan, dan nog kan het een probleem worden wanneer er teveel vuil op de koplampen is gekomen tijdens het rijden, bijvoorbeeld door stof van de auto’s die voor u rijden. Daar is tegenwoordig een goede oplossing voor, koplampreiniging zorgt ervoor dat wanneer u uw ruiten besproeit tijdens het rijden, ook de koplampen een krachtige straal van de vloeistof te verwerken krijgen. In het geval van stof of klein vuil zal u direct het verschil merken en het lichtbeeld zal ervoor zorgen dat u een veel beter zicht op de weg heeft.

Deze pompen zijn te verkrijgen in vele soorten en maten, maar wanneer het op de auto aankomt en u hier regelmatig mee rijdt, dan kan het slim zijn om te investeren in een goed merk. Het is slechts een paar euro duurder, maar voor die paar euro heeft u wel de garantie dat alles ook echt werkt wanneer u het nodig heeft. Zo is het rijden in het donker ineens een stuk minder gevaarlijk met een koplampreiniging van Metzger bijvoorbeeld. Let u er wel goed op dat u op de afmetingen let, niet alle pompen zijn zonder meer geschikt voor elk model auto.

Bosch brandstofvoorraad sensor

Om optimaal gebruik te kunnen maken van een auto, maken we gebruik van een dashboard waar alle meldingen op weergegeven worden. Storingen, tekorten aan olie maar ook de snelheid, het aantal toeren dat gereden wordt en uiteraard de temperatuur van de koelvloeistof zodat een probleem snel waargenomen kan worden. Een ander gegeven dat afgelezen kan worden op het dashboard is het niveau van de brandstof, hoeveel benzine of diesel er nog in de tank zit. Een belangrijk gegeven, want het geeft immers aan wanneer er getankt moet worden.

Deze gegevens worden verstrekt door de brandstofvoorraad sensor die in de tank zelf zit. Deze stuurt een signaal naar de indicator en dat is wat er gezien wordt op het dashboard. Wanneer deze sensor niet meer werkt, zal de meter op het dashboard op één stand blijven staan of helemaal niet meer omhoog komen, waarmee het direct een raadsel is hoeveel brandstof er nog is. Het lampje dat de tank leeg is zal ook niet meer gaan branden, deze werkt namelijk aan de hand van dezelfde sensor en krijgt dus geen informatie meer. Een nieuwe brandstofvoorraad sensor aanschaffen is aan te raden in deze gevallen, stil komen te staan met een lege tank is onhandig en in veel landen zelfs strafbaar. De Bosch brandstofvoorraad sensor zou in dit geval een goede keuze zijn. Bosch streeft altijd naar ontwikkeling en innovatie en is een vooraanstaande producent van auto-onderdelen waarbij de nadruk meestal ligt op de kwaliteit. Met de Bosch brandstofvoorraad sensor kan het systeem ook uit worden gebreid, zodat er een schatting gedaan kan worden over het aantal te rijden kilometers en het verbruik van de auto zelf op bepaalde momenten. Gegevens die handig kunnen zijn om andere problemen tijdig op te kunnen sporen en aan te pakken.