auto

Scooter rijden of direct rijles?

Een scooter aanschaffen kan al snel erg duur worden. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een tweedehands scooter te kopen. Dit kan aanzienlijk schelen in de aanschafprijs. Maar let wel op; de kosten die hierna komen zijn over het algemeen voor iedereen even duur. Te denken aan bijvoorbeeld de wegenbelasting en de scooterverzekering.
Ben je op zoek naar een goedkope scooterverzekering? Het kan best lastig zijn om een geschikte scooterverzekering te vinden die direct bij jou past. Belangrijke variabelen zijn bijvoorbeeld, je leeftijd, eerder opgebouwde schadevrije jaren en de prijs van een scooter (indien je all-risk verzekert wil zijn).
Online zijn er veel tools te vinden waarbij je het kenteken van jouw scooter kunt invoeren, in combinatie met de schadevrije jaren en geboortedatum om vervolgens een voorstel te krijgen van de verschillende verzekeringsmaatschappijen die de mogelijkheid bieden om een scooter te verzekeren.
Tegenwoordig wordt er bij de verschillende verzekeringspartijen ook gevraagd of jij ‘de jongste bestuurder’ bent van het voertuig. De reden hiervan is dat ouders vaak de scooterverzekering op hun naam zetten. Zij zijn ouder, hebben meer schadevrije jaren en zijn ook volgens de verzekeringspartijen een minder groot risico.

Autorijbewijs of scooterverzekering

Veel jongeren maken op hun zestiende levensjaar al de keuze om voor hun rijbewijs te gaan. Nu je met 16,5 jaar al mag lessen en toch relatief veel geld betaald voor de kosten van de scooter, benzine, wegenbelasting, verzekering, helm etc, zijn er 46% minder jongeren die gebruik maken van de mogelijkheid om hun scooterbewijs te halen. Dit betreft jongeren die bij aangeven dat zij wel voor hun scooterrijbewijs waren gegaan als het autorijlessen pas vanaf 18 jaar was ingegaan.
Uiteraard heeft het hebben van een scooter ook zijn voordelen. In de meeste gevallen mag je namelijk het aan ‘schadevrije jaren’ op de scooter meenemen op het moment dat je een autoverzekering afsluit. Dit komt, omdat het verzekeren van een scooter verzekeren wordt gezien als het verzekeren . Hierdoor ben je verhoudingsgewijs goedkoper uit voor een scooterverzekering in de eerste jaar en stap je hoger in (met schadevrije jaren) bij een autoverzekering waardoor hier meer procentuele korting te behalen is. Een scooterverzekering is natuurlijk in verhouding veel goedkoper.

Conclusie

Veel jongeren twijfelen op dit moment tussen de aanschaf van een scooter of het vroegtijdig behalen van een rijbewijs. Let wel op, bij het vroeg halen van een rijbewijs moet je de eerste periode onder begeleiding rijden. Met je scooter kun je gewoon de straat op. Beide keuzes hebben voor- en nadelen.

This entry was posted in auto by .

Snel van je oude (kapotte) auto afkomen?

Is uw auto aan vervanging toe, wilt u een grotere auto vanwege een gezinsuitbreiding of wegens financiële redenen, en weet u niet zo goed wat de beste manier is om uw auto te verkopen? Lees dan snel verder.

Met de komst van het internet, zijn er tegenwoordig veel meer mogelijkheden om uw spullen te verkopen, zo ook uw tweedehands auto. Het is echter natuurlijk iets ingewikkelder dan wanneer u een lamp of een televisie verkoopt, er komt wat meer bij kijken namelijk. Zo kunt u uw auto gemakkelijk op een auto marktplaats online aanbieden en zelf de vraagprijs bepalen. Maar naast het uploaden van de foto’s van de auto en de algemene gegevens zoals verbruik en kilometerstand, moet u ook rekening mee houden dat de potentiële kopers uw auto willen bekijken en wellicht ook een testritje mee willen maken. Daarnaast moet u uw papieren in orde hebben, zoals de Apk-keuring en uw kentekenbewijs, dit kan u daarom veel tijd en energie kosten.

Er zijn ook makkelijkere manieren om uw auto online te verkopen. Zo zijn er tegenwoordig verkoopplatforms waarbij u uw tweedehands auto door kunt verkopen aan een erkende dealer. Zo hoeft u alleen uw gegevens up te loaden en foto’s te maken van uw auto. Binnen een dag krijgt u dan een bod op uw auto welke u kunt accepteren of weigeren, zelfs op auto’s welke kapot zijn. Dealers zijn namelijk ook opzoek naar alleen auto-onderdelen. Dit kost in vergelijking met uw auto aanbieden op een markplaats veel minder tijd en energie, en u kunt nog een goed bod voor uw auto krijgen ook!

Lees hier meer over uw tweedehands auto verkopen.

Tips voor het herstellen van uw autoschade

Passie voor auto’s

Als u een auto-ongeluk heeft gehad in Amsterdam, dan kunt u eventuele lakschade laten herstellen in de Nederlandse hoofdstad. Schadeherstel in Amsterdam is een klus die een autoschadebedrijf voor u kan doen. Wist u dat een expert in een handomdraai uw opgelopen schade herstelt? Kleine, maar ook grotere schades pakken zij vakkundig aan. Krassen of deuken halen zij uit uw auto. Ook uw auto laten spuiten in Amsterdam is mogelijk. Hierdoor is uw auto snel weer in topconditie. In deze blog leest u meer over schadeherstel in Amsterdam en ontdekt u wat u kunt doen bij een beschadigde auto.

Wat u nog niet wist over lakschade herstellen in Amsterdam

Uw auto is beschadigd geraakt. Bent u tegen een andere auto aangereden? Of heeft uw auto op een andere manier schade opgelopen? Dat is heel vervelend. Op het gebied van lakschade herstellen kan gekozen worden voor verschillende methodes. Wist u dat? De vraag is om wat voor soort lakschade het gaat. Heeft uw auto een enkele kras, lichte of juist diepe krassen? Het kan zijn dat het beschadigde deel van uw auto overgespoten moet worden. Uw auto laten spuiten kan in Amsterdam. Een andere optie is schuurpolijsten. De krassen worden dan geschuurd en vervolgens gepolijst. Overspuiten hoeft niet altijd. Kleine krasjes kunnen ook verwijderd worden. De laatste mogelijkheid is spotrepair. De lakschade herstellen monteurs dan plaatselijk. Dit kost minder tijd dan uw auto laten spuiten in Amsterdam. Uw auto is klaar terwijl u wacht.

Oplossing voor een kleine kras, deuk of lakschade

Een speciale techniek is spotrepair. Dit is een snelle, goedkope manier om lakschade te herstellen. Alleen kleine krassen, deuken of lakschade worden behandeld. Het is dus niet nodig om de gehele plaat opnieuw te spuiten. Binnen 2 uur kunt u gewoon weer de weg met uw auto. Benieuwd welke stappen worden doorlopen bij autoschadeherstel in Amsterdam? Dit zijn de stappen:

  • Autolak mengen volgens speciaal recept
  • De basislak spuiten in de gewenste kleur
  • De laag drogen met een infraroodlamp
  • Blanke lak erover aanbrengen
  • Alles droog? Vakkundig herstel van de schade

Spotrepair is niet altijd de oplossing. Heeft u autoschade op het midden van een deur, dak of motorkap? Dan is het beter om de gehele plaat van uw auto te laten spuiten in Amsterdam. Alles gebeurd voor het beste resultaat.

Meer informatie?

Heeft u autoschade in Amsterdam? Kleine krassen of juist grote deuken. Neem voor meer informatie of vragen eens een kijkje op de website van een autoherstelbedrijf in Amsterdam. Lakschade herstellen is een optie als uw autoschade heeft.

This entry was posted in auto by .

Chassisnummer

Je hebt er vast weleens over gehoord, een chassisnummer op de auto. Maar wat is dit nu eigenlijk? Een chassisnummer is als het ware de vingerafdruk van het voertuig. Elk geregistreerd voertuig heeft een eigen chassisnummer. Het chassisnummer wordt ook wel de VIN genoemd, Vervoer Identificatie Nummer. Deze staat altijd ingeslagen of gegraveerd in een vast deel van het voertuig. Het heeft altijd 17 karakters en het eindigt altijd met een 6. Een chassisnummer is erg belangrijk om meerdere redenen.

Waarvoor is het chassisnummer nodig?

Elke voertuig heeft zijn eigen chassisnummer. Dit is nodig voor de tenaamstelling in het kentekenregister. Zo wordt elke nieuwe eigenaar van de auto, gekoppeld aan het voertuig zelf. De RDW kan zo een historie van eigenaren bijhouden in het kentekenregister. Het chassisnummer heb je ook nodig als je de auto wilt verzekeren. De laatste vier nummers van een chassisnummer vormt de meldcode. Deze meldcode dien je altijd door te geven aan een verzekeraar wanneer je het voertuig wilt gaan verzekeren.

Wanneer het chassisnummer slecht leesbaar is, door roest of wanneer het nummer beschadigd is, kun je hier problemen mee krijgen. Bij een politiecontrole of een apk-keuring, kom je hier vaak pas achter. Als het onleesbaar is geworden, kun je niet aantonen dat het voertuig, ook het daadwerkelijke voertuig is wat bij het kenteken hoort. De RDW kan de registratie van de auto dan beëindigen en de tenaamstelling laten vervallen. Dit wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Het chassisnummer moet dan opnieuw ingeslagen worden.

This entry was posted in auto by .

Een auto uit Duitsland importeren en geld besparen

Auto’s zijn dure voorwerpen. Mede door de regelgeving in Nederland zijn er veel extra kosten waar u niet op zit te wachten. Het is algemeen bekend dat auto’s in Duitsland goedkoper verkrijgbaar zijn, dit komt door de afschrijving van BPM. Een auto uit Duitsland importeren is echter niet zomaar gedaan. Bij het importeren van een auto uit Duitsland bent u namelijk ook aan regels gebonden. Wanneer u alles volgens de regels doet, kunt u veel geld besparen. Zeker wanneer u meerdere auto’s importeert uit Duitsland. Het is aan te raden om hiervoor een importservice voor in te schakelen.

Hoe gaat het geld besparen in zijn werk?

Een auto importeren uit Duitsland begint bij de zoektocht naar een geschikte auto. Deze zoektocht is sinds de komst van het internet vrij eenvoudig. Er zijn veel websites waar auto’s worden aangeboden tegen mooie prijzen. Zorg er wel voor dat u zeker weet dat de betreffende site betrouwbaar is. Als u het gehele proces van importeren uitbesteed aan een specialist dan bent u er ook zeker van dat u nieuwe auto een uitgebreide check is ondergaan.

Auto uit Duitsland importen

Wanneer u een auto uit Duitsland wilt importeren, moet u rekening houden met extra kosten, in de vorm van importkosten. Wanneer u een importbedrijf inschakelt, worden al deze kosten verrekend in het tarief van het bedrijf. Als u de auto zelf ophaalt, betaalt u geld voor de verzekering, de RDW keuring en eventueel ook APK kosten. Verder betaalt u belasting voor personenauto’s, BPM. Over het algemeen wegen deze kosten echter niet op tegen de kosten die u maakt bij het kopen van een auto in Nederland.
Wanneer u de belastingen, verplichte keuringen en formulieren geregeld heeft, kunt u de auto importeren uit Duitsland. Wacht niet langer en ontdek het vandaag!

This entry was posted in auto by .

Schade met de aanhanger, wat nu?

Veel mensen rijden wel eens met een aanhanger achter de auto. Voor sommigen als onderdeel van hun werk, anderen doen het bijvoorbeeld wanneer ze verhuizen. In dit laatste geval gaat het vaak om mensen die niet vaak met een aanhanger rijden. Rijden met een aanhanger is een stuk anders dan rijden met een auto zonder aanhanger. Vanzelfsprekend is het geheel van de auto en aanhanger een stuk langer. Dit betekent dat bochten ruimer genomen moeten worden en je iets meer ruimte nodig hebt in straten om te manoeuvreren. Met name bij ongeoefende bestuurders kan het nog wel eens misgaan wanneer ingeschat moet worden hoe er ingestuurd moet worden. Die kan schade aan voertuigen of eigendom van anderen tot gevolg hebben. Maar wat moet er eigenlijk gebeuren bij schade veroorzaakt door een aanhanger?

Schade verzekerd met aanhanger?

Iedere auto is verplicht verzekerd onder de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering). Dit kan basis zijn, maar ook casco of volledig casco (vaak ook allriskverzekering genoemd). Veroorzaak je schade met een aanhanger, dan ben je volledig verzekerd onder de standaard WA-verzekering. In principe kun je dus met een gerust hart op pad gaan met de aanhanger.

Ontstaat er ook schade aan de aanhanger zelf, dan ben je hier niet altijd voor verzekerd. Schade aan het eigen voertuig (en de aanhanger) is alleen verzekerd onder de casco of volledig cascoverzekering. Voorwaarden wanneer er uitgekeerd wordt verschillen per verzekeraar. Ga je een aanhanger huren, dan is het belangrijk om vooraf te checken hoe het zit met de verzekeraar. Ben je alleen basis verzekerd, dan kan er soms ook via de verhuurder een verzekering worden afgesloten tegen schade aan de aanhanger. Dit is sterk aan te raden, omdat schade snel hoog in de kosten kan lopen. Zelfs een kleine deuk kost doorgaans al relatief veel.

Zware aanhangers, trailers

Voor erg zware aanhangers of trailers, boven de 750 kilogram, is een eigen kenteken vereist. Soms heeft dit ook gevolgen voor de verzekering en is het nodig om een speciale verzekering af te sluiten. Rijden met een dermate zware aanhanger of trailer is niet aan te raden voor beginners.

Bij veel verzekeraars kan naast de standaard autoverzekering (WA-verzekering), ook een speciale aanhangerverzekering worden afgesloten. Ga altijd na of dit nodig is voordat je de weg opgaat met een aanhanger.

This entry was posted in auto by .

Autoschade gereden, wat nu?

autoHet kan natuurlijk zo maar zijn dat u ineens autoschade rijd. Even niet opgelet bij het inparkeren, alvorens u de boodschappen ging doen? Of is er wellicht een aanrijding geweest met een andere partij? Wie zijn schuld is het en bij twijfel, hoe komen we er achter wie zijn schuld het is? Het is nog best lastig om bijvoorbeeld zonder getuigen in sommige gevallen, een ‘schuldige’ aan te wijzen. Allereerst is het belangrijk om altijd op het moment van een aanrijding (eenzijdig, maar ook met twee (of meer) partijen) te zorgen dat getuigen er even bij blijven. Verder is het natuurlijk zaak dat beide partijen een schadeformulier invullen. Zo weet de verzekeraar dat de betrokkenen over een gekomen zijn wat er op papier staat.

Goed verzekerd zijn

Het is belangrijk om goed verzekerd te zijn. Ook als je een auto maar heel kort in gebruikt hebt en wellicht maar een heel kort stukje rijd met de auto, is het aan te raden om een tijdelijke autoverzekering te nemen. Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Maar wat nu te doen bij aanrijding?

Zorg dat uzelf en de auto (indien mogelijk) op een veilige plaats komen. Allereerst zorgt u ervoor dat er zo veel mogelijk getuigen bij blijven. U vult het schadeformulier zo compleet en duidelijk mogelijk in met de andere betrokken partij. Vervolgens worden deze papieren toegestuurd naar de verzekeraar bij thuis komst. Zorg er ten alle tijden voor dat u een kenteken heeft van de andere betrokken auto. Zo voorkomt u dat u met lege handen komt te staan achteraf. Een telefoonnummer kan verkeerd zijn, adresgegevens kunnen gelogen zijn en voor u het weet ziet u de ‘schuldige’ partij niet meer terug na een aanrijding.

Conflict na aanrijding

Komt u in een conflict met de wederpartij na een aanrijding? Wij raden dan altijd aan contact op te nemen met de politie, zodat er bemiddeling kan komen. Ook op het moment dat er een conflict dreigt.

This entry was posted in auto by .

Je auto onderhoud goedkoper maken doe je op het internet

Een auto rijden kost geld en dat weten we al jaren. Naast dat het gebruik van de auto veel benzine en verzekering kost, moet je de auto ook onderhouden. En hier geeft de gemiddelde autorijder toch te veel geld aan uit.

Niet heel lang geleden behoorde ik zelf ook tot die groep autorijders die voor alles naar de garage ging. Ik wilde voor mijn auto de lampjes vervangen en ik had ruitenwissers opel corsa nodig. Hiervoor moest ik een kleine 100 euro betalen. Zo verbaasd als ik besloot ik dat dit goedkoper kon. Om deze reden spoorde ik het internet af en ontdekte al snel goedkopere alternatieven.

Toch was ik er van overtuigd dat dit nog goedkoper kon en zag hier een kans. Zelf ben ik al een aantal jaar ondernemer en probeer graag iets nieuws uit.
Na een aantal beurzen te hebben bezocht ben ik een eigen merk begonnen voor ruitenwissers. Sinds een jaar ben ik nu de troste eigenaar van een ruitenwisser webwinkel.nl. Ik krijg veel complimenten van klanten die aangeven dat ze veel te veel hebben betaald in het verleden en dat ze verbaasd zijn over de kwaliteit van de wissers voor de scherpe prijs.
In de loop van de tijd is het assortiment uitgebreid met autolampen en ook motorolie.

Sinds dit succes en de huidige financiële malaise ben ik dagelijkse op zoek naar goedkoper alternatieven voor producten waar we allemaal dagelijks gebruik van maken.

Het internet biedt kansen voor ondernemers en consumenten!

Waarom autoverlichting belangrijk is

De verlichting bij een auto is zeker niet een optionele luxe. Waar sommige bestuurders bijzonder goed kunnen rijden zal het in het donker toch een lastig verhaal zijn. Het belangrijkste doel is om licht te geven in donkere situaties. Een ander doel is om andere bestuurders in staat te stellen om voertuigen te zien en bewust te zijn van de aanwezigheid.

Om de weg en omgeving goed te kunnen zien heb je goede koplampen nodig. Wat voor lamp past het beste bij je wensen en behoeften? De meest voorkomende lampen zijn Xenon, LED en Halogeen. We zullen in het kort de voor- en nadelen van deze lampen.

Halogeen koplampen

Halogeen lampen zijn gloeilampen. Deze lampen hebben een dunne gloeidraad en zijn gevuld met een gas en kleine hoeveelheid halogeen. Ze produceren een helder en wit licht. De halogeen lamp heeft een lange levensduur en lage vervangingskosten. Het nadeel is dat ze veel warmte en dus verspilde energie veroorzaken.

Xenon koplampenxenon h1 lamp

Xenon is een gas dat gas dat kleur- en reukloos is. Het geeft een helder en wit licht. De xenon lampen zijn efficiënter dan halogeen lampen. Ook gebruiken ze minder stroom of energie en hebben ze een langere levensduur. Het nadeel van deze lamp is dat het een soort van schittering naar andere bestuurders en omstanders geven. Meer informatie op hidxenonverlichting.nl

LED koplampen

LED staat voor ‘Light Emitting Diode’. Dit is een halfgeleider dat licht geeft als er spanning op komt te staan. Het wordt voor veel elektrische producten en dus ook koplampen gebruikt. Een LED lamp kan in veel verschillende designs geleverd worden omdat het kleine formaat het veelzijdig maakt. LED heeft niet veel energie nodig om licht te geven en is daarom erg efficiënt. Het nadeel is dat het in verhouding duur is en het meer koeling nodig heeft dan Xenon en Halogeen lampen.

Conclusie

De belangrijkste soorten koplampen zijn halogeen, xenon en LED. Alle drie hebben ze verschillende voor- en nadelen. Er is er niet één die beter is dan een ander. Het hangt af van je voorkeuren en behoeften. Halogeen koplampen kan je het beste kopen als je niet zo’n groot budget hebt. Deze lampen geven een goede prestatie tegen een relatief lagere prijs vergeleken met Xenon en LED. Xenon lampen geven de voorkeur aan bestuurders die veel waarde hechten aan heldere verlichting. Als je de prioriteit geeft aan een koplamp dat efficiënt is in zijn energieverbruik dan kan het beste LED gekocht worden. Het is dus niet zo dat de ene koplamp beter is dan de ander.

Rijlessen in een elektrische auto?

Onlangs werd bekend dat ook bij ANWB rijscholen gebruik gemaakt gaat worden van een elektrische auto. Vorig jaar was een autorijschool uit Harderwijk de eerste die hier mee begon. Nu er in de toekomst waarschijnlijk op grote schaal elektrisch gereden gaat worden onstaan er toch veel vragen of dit wel zo genoodzaakt is. Jongeren kunnen als eerste auto toch vanwege de hoge prijs nog geen elektrische wagen aanschaffen bijvoorbeeld. De voor- en nadelen op een rij.

Rijscholen met toekomstperspectief

Zoals gezegd zijn er nu nog maar weinig rijscholen die gebruik maken van deze nieuwe auto’s. Maar met het oog op de toekomst zullen het er wel steeds meer gaan worden. En het is dan zeker niet onverstandig om de cursisten alvast te laten wennen aan de elektrische auto’s. En het geldt natuurlijk niet alleen voor de leerlingen. Ook de rijschool zelf heeft hier profijt van en kunnen hier aan wennen. Wat de dure aanschafprijs van een elektrische auto betreft zijn de meningen verdeeld. Er wordt gekeken naar de komst van de mobiele telefoon. Deze waren in het begin ook extreem duur in prijs, maar zijn tegenwoordig voor een schijntje te krijgen.

Een automaatrijbewijs?

Nadat je rijlessen hebt gevolgd in een elektrische auto en geslaagd bent krijg je een automaat rijbewijs en mag je dus niet rijden in een schakelauto. En de maximale snelheid die je tot nu toe kan halen in deze nieuwe auto’s blijft vaak nog steken rond de 160. (harder dan 130 mag er niet gereden worden in Nederland, dus dit moet geen probleem zijn.) Over de accu’s wordt ook nog veel getwijfeld, deze zouden geen lange levensduur hebben. Daarentegen wordt er door de leveranciers wel jaren garantie gegeven en wordt de kwaliteit vanzelfsprekend steeds beter.

Mensen die al rijden in zulke auto’s zijn tenslotte bijna allemaal zeer lovend over deze nieuwe vorm van rijden. De nabije toekomst zal uit moeten wijzen hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Wie weet rijdt over enkele jaren al de helft van de rijscholen met een elektrische auto.